Hamlet klovnin naamiossa




Kuva: Mart Laul

Hamlet klovnerian keinoin
 
Olin eilen keskellä päivää Malmitalolla katsomassa Piip ja Tuut Teaterin Hamletin.

Miten kävi klovneilta tragedia ja klassikkoteksti? Aika hyvin. Tässä teatterissa tartuttiin niihin kohtiin, joista Hamletia on monesti pohdiskeltu. Onko Hamlet oikeasti tullut hulluksi vai päämäärätietoisesti toteuttamassa kostoaan.  Minkäikäinen Hamlet on?

Teatterissa on musiikkia, väärinymmärryksiä, kun ei klovni aina ymmärrä ottaa vakavaa roolia. Esityksessä koetaan aikahyppyjä ja esiin nousee kaikenlaista raittiusvalistuksesta lähtien. Lienikö se vain piikki meille suomalaisille poroille, jotka tungeksimme Tallinnan laivoille mäyräkoirien kanssa? Ehkäpä ei, kyllähän sitä viinaa Shakespearen Hamletissakin haetaan. Nauraa sai mutta myös pohdiskella vähän enemmän ihmisen olemusta ja Eurooppaa ennen ja tänään. Haide Männamäe ja Toomas Tross sädehtivät ja sekoilevat sopivasti. Heidän vuorovaikutuksensa ja spontaanius vetoaa.

Keinot vaihtaa roolia ja esittää tunnelmia voivat olla kovin pieniä. Asu vaihtuu lennossa vaikka verhoksi tai mukeiksi ja rooleja vuorotellaan kiinnostavasti. Kruunun saa vaikka sormista. Erilaista työkalua on myös tarjolla moneen lähtöön. Myös piirtäminen otetaan avuksi.

Ollako vai eikö olla taipuu lauluksi, kuten myös monet muut kohtaukset. Siim Aimla on paitsi taitava muusikko ja esityksessä vahvasti läsnä klovnien tukena. Esitykseen äänimaailmaan on satsattu. 



Kuva: Mart Laul


Vuorovaikutuksesta yleisön kanssa ja kielestä

Heti aluksi huomasi, että nämä klovnit osaavat ottaa yleisönsä. He kertoivat esityksen kielestä siis siitä, että esitystä on esitetty eestin kielellä monia kertoja. Tällä kertaa  suomeksi kerrottiin jotakin mutta pääsääntöisesti esityksen kieli oli englanti. Illalla olisi ollut mahdollisuus nähdä vironkielinen versio.

Osa yleisöstä myöhästyi ja heitä odoteltiin. Klovnit vitsailivat, että loppu voidaan jättää pois koska kaikkihan tietävät, että tragediassa kaikki kuolevat lopuksi. Lopullinen tuomio tosin oli se, että taukoa typistettiin. Noin ja kahden puolen tunnin aikana klovneilla oli aikamoinen työ vierailla kielillä viiden minuutin tauon kera.


Esityksen kielestä kuului paikan päällä jonkin verran mutinaa koska esityksen oli Malmitalon sivuilla kerrottu olevan suomenkielinen ja esitys olikin suureksi osaksi englanninkielinen. Totta on, ettei Hamlet ole varmasti helpoin vaikka ensimmäisenä vieraskielisenä teatterina mutta koska esitys toimi monilla tasoilla uskoisin kaikkien katsojien saaneen siitä irti jotakin.


Kuva: Mart Laul
 Bravosta!

Malmitalolla vietetään tällä viikolla Bravon! lisäksi Viro-viikkoa. Piip ja Tuut olikin siksi oiva valinta ohjelmistoon. Piip ja Tuut on mahdollista nähdä vielä perjantaina 16.3 klo 18 ja lauantaina 17.3 klo 13 Annantalolla. Lipputilanne kannattaa varmistaa suoraan Annantalolta. Esitystä suositellaan 13-vuotiaasta eteenpäin.

Tietenkin kannattaa kurkistaa myös muuten Bravon! ohjelmistoa. Viikonloppuna on vielä monenlaista kivaa luvassa festivaalilla.  Itse luulen, etten enää ehdi festivaaleille. Lämpimät kiitokset hyvin koostetusta festivaalista! Olen iloinen ja kokemuksia rikkaampi kolmesta esityksestä, jotka ehdin nähdä.


Viron 100-juhlavuotta juhlistetaan Malmitalon Viro-viikolla.




Kommentit