Silja Sillanpää (teksti), Kati Vuorento (kuvitus) 2016 Tenho ja Ryske. Satuja soitosta. Helsinki: S&S. |
Etsin
syntymäpäivälahjaa 7-vuotiaalle kaveriperheen lapselle. Ja kuten
usein käy, päädyin kirjaan. Silja Sillanpään kirjoittama ja Kati
Vuorennon kuvittama Tenho ja Ryske. Satuja soitosta tuntui
sopivan mainiosti lapselle,
jonka perheessä musiikki on
tärkeää sekä ammattina
että harrastuksena. Selasin
kirjaa sen verran, että kiinnostuin ja hain jo samalla viikolla kirjan
meille kotiin kirjastosta.
Sillanpään
teos on siinä mielessä tietokirja, että siinä on paljon tietoa
soittimista, metsästä,
kansanrunoudesta ja
kansanperinteestä. Tietoa ei kuitenkaan tarjota
opettavaiseen sävyyn. Monille lastentietokirjoille tyypillisiä tietolaatikoita Sillanpään
kirjassa ei ole ollenkaan. Kirjan
tarina kertoo seitsemänvuotiaasta pojasta Tenhosta, joka kokee
pettymyksen kun ei saa lahjaksi toivomaansa soitinta vaan soittimen musiikin kuuntelua varten.
Tenhon kodin ikkunan taakse
ilmaantuu ikiaikainen hirvi nimeltään Ryske, joka kertoo tietävänsä
kaikkien soitinten salat ja vie Tenhon seikkailuille metsään.
Lukujen lopussa on yksi tai
kaksi runoa tai laulua, kummaksi ne mieltää haluaakin. Yhteensä
kirjassa on 16 runoa. Osa runoista on mukaelmia kansanrunoista.
Ainakin osa on sellaisia, jotka Satuja Soitosta on levyttänyt ja esittänyt Ylen Pikku Kakkosessa (ja niitä on Areenassa nytkin tarjolla, klik klik)
tulleessa ohjelmassa. Kirjan kuvituksessa esiintyy
hiljaisena myös kirjan nimiöintisivulla esitelty Tahti, soitinten haltija ja
vahti. Hän myös esittelee alussa sisällysluettelossa soittimet ja
kirjan viimeisellä aukeamalla on vielä kirjassa esiteltyjen
soitinten piirroskuvia.
Omasta
mielestäni kirja on henkeäsalpaavan ihana ja myös seitsemänvuotias
lapseni kuunteli sitä mielenkiinnolla. Hän ei kuitenkaan halunnut
kirjaa luettavan yhdeltä istumalta. Itse koin kirjan kenties vielä
enemmän kuin hän satuna. Hän sanoi kesken iltasadun, että
haluaisi vaihtaa kirjaa ja luimmekin kirjan toisella kertaa loppuun.
Hänen mukaansa kirja on vain soittimista kun itse taas ajattelin,
että kirja käsittelee paitsi soittimia ja äänimaailmaa myös ihmisten
elämänhaasteita. Omalla tavallaan kirja esimerkiksi purkaa lapsen pettyneitä tunteita vanhempiaan kohtaan, joiden käytöksen hän kokee ymmärtämättömänä. Lisäksi isoäitikin on lähtenyt Espanjaan. Ryskeen kokemukset rinnastuvat näihin ihmisten murheisiin. Ryske
muistelee Tenholle liikuttavan tarinan siitä, miten hän sai
musiikista lohtua emon vieroitettua hänet. Lisää iloa kirjalle
lasten kanssa tuo Satuja Soitosta -levyn kuuntelu tai televisio-ohjelman katselu. Ne ovat kuitenkin ihan oma tarinansa. Kirjan olisi voinut tehdä ihan vain tuon televisio-ohjelman pohjalta mutta Sillanpää on ollut paljon kunnianhimoisempi ja luonut ihan uuden tarinan. Vuorento on kuvittajana saanut ihanasti ikiaikaisen ja tämänhetkisen sovitettua yhteen. Kuvitus on ihana, erityisesti Tahti on hauska hahmo ja myös Tenhon sukupuolineutraali kuvitus viehättää vahvasti silmääni.
Luonnon
kuvataan kirjassa olevan täynnä soittimia. Paitsi että kirjassa
kerrotaan varmasti monille nykylapsillekin tutusta pajupillistä,
jollaisen Tenhon mummo oli hänelle tehnyt alkaa kirjan soitinten
esittely luonnon äänistä ja siitä, ettei musiikkia ja
äänimaailmaa perinteisesti ole taltioitu. Menneiden äänimaisemien hetkellisyys
tavoitetaan Sillanpään kirjassa hienosti ja huomaa, että Sillanpää
on tutustunut äänimaiseman tutkimukseen. Ryske kertoo: Kun minä
olin nupopää nulikka, kauan kauan sitten, ihmisetkin soittelivat
metsässä. Heidän soittonsa oli kuin tuulen soitto puissa: se kesti
hetken ja juuri silloin sitä oli kuunneltava. Soittoa ei kirjattu
eikä äänitetty talteen. Seuraavaksi esittelyyn
pääsevät paimenten puusta, luusta tai tuohesta tehdyt puhaltimet
kuten liru ja soittamiseen liittyvät käytännöt kuten omaksi
iloksi soittaminen, tiedottaminen ja villieläinten pelottelu.
Kirjassa kerrotaan myös pelimanneista, loitsuista ja vanhoista
uskomuksista. Kantele esitellään Kalevalan kertomuksen kautta.
Kirjassa tullaan tällöinkin kuten jokaisessa luvussa myös
nykylasten maailmaan. Esimerkiksi tämän luvun runon Kolme
kanteletta viimeinen eli kolmas
säkeistö kuuluu näin:
Kolmas
tehtiin kantele
aivan
uudenmoinen,
se
säkenöi ja kajahtaa
sähköisesti
soiden.
Supersähkökanteletta
väki
tänään soittaa,
raidat
rokkaa kankahalla,
uusi
aika koittaa!
Pitkähuilu
taas kuvataan kalastuksen avustajana, munniharppu ikivanhana
soittimena, joka on matkannut Kiinasta ympäri maailmaa. Näin myös
kansainvälisyys tulee kirjassa esille. Luikku esitetään kirjassa
kuuluvana soittimena, jolla on voitu eksyksissä tiedottaa muille ja
karkottaa susia. Huilun kohdalla esitetään musiikki lohduttajana
surussa ja yksinäisyydessä ja kappaleen toisena runona on versio
Alahall’on allin mieli runosta. Säkkipilli esitellään
paitsi kansainvälisenä soittimena myös tanssien soittimena ja
tämän jakson runona on Pelimannin viulu.
Kirjassa Ryske kuvaa
Tenholle muinaista kevään alkamiseen liittyvää juhlaa, johon on
kuulunut mekkalointi ja sen tuomaa turvallisuuden tunnetta
aikalaisilleen. Nykylapsen perspektiivistä turvallisuutta pohditaan
arjessa toistuvien äänien kautta ja esille nousevat perheenjäsenten
tervehdykset ja kodinkoneiden tuttu hurina. Lopussa Tenho saa omaan
kanteleen ja Ryske korostaa jokaisen omaa tapaa soittaa kanteletta ja
rohkeutta kokeilemiseen vaikkeivät musiikkiopiston tunnit ole vielä
alkaneet. Äänet pyrähtivät perhosina ja lensivät
leppäkerttuina. Äänet hyppivät heinäsirkkoina ja kipittivät
muurahaisina. Soitto kutoi kimmeltävää verkkoa ilmaan.
Sillanpään
kirjassa on lopussa varattu sivu kirjallisuuden esittelylle. Tästä
luettelosta löytyvät esimerkiksi Outi Ampujan ja Kaarina Kilpiön
toimittama Kuultava menneisyys. Suomalaista äänimaiseman historiaa, Marjut Hjeltin ja Jaana Aallon iki-ihana Taikametsä: tarinoita ja taikoja
suomalaisesta metsästä ja Kustaa Vilkunan Työ
ja ilonpito. Kirjojen lisäksi Sillanpää on listannut muutamia nettiosoitteita,
joissa voi kuulla ja nähdä kansansoittimia, esimerkiksi Minna Hokan
paimensoittimia käsittelevät sivut.
Jos äänimaiseman tutkimus laajemmin kiinnostaa suosittelen luettavaksi Kuultava menneisyys -kirjaa. Itse lueskelin näitä lähteitä koska teen tästä kirjasta myös kansatieteen opintoihini liittyvää tehtävää. Itse olin vaikuttunut tästä artikkelista: Rainio,
Riitta (2005) “Mikält kellot kuuluut, sikält pahat pajetkoot!”
Akustinen kommunikaatio suomalaisissa kansanomaisissa riiteissä.
Teoksessa Outi Ampuja ja Kaarina Kilpiö (toim.) Kuultava menneisyys.
Suomalaista äänimaiseman historiaa. Turku: Turun historiallinen
yhdistys ry, 280-303.
Satuja Soitosta
yhtyettä kannattaa mennä kuuntelemaan jos siihen on mahdollisuus.
Me näimme heidät viime kesänä Maailma kylässä
festivaaleilla, josta kirjoitin täällä. Kolmivuotias muistelee
yhä välillä Vihuria, niin vaikuttunut hän oli tästä
jännittävästä konsertista, jossa Vihuri sieppasi viulun. Satuja Soitosta on mahdollisuus nähdä keikalla Nukkeateatteri Sampossa 30.4 klo 15.
![]() |
Kuva: Jani Kivelä. Tässä kuvassa Vihuri pitelee sieppaamaansa viulua! |
Kommentit
Lähetä kommentti